VitrA Historie
Fra 2. Verdenskrig til i dag: Det var en stilstandens tid for international handel og en svær periode for mennesker verden over. Keramikværkstedet, grundlagt af Dr. Nejat F. Eczacıbaşı i Kartal, Istanbul, i 1942, producerede dengang service og pyntegenstande med kun 8 ansatte. Efter krigen vendte økonomien tilbage til normal tilstand. I takt med Tyrkiets økonomiske udvikling og urbanisering voksede faciliteterne hurtigt, og med fokus på forbrugerens efterspørgsel skiftede produktionen til varer som håndvaske og toiletter. Produktion af badeværelseskeramik, som viste sig at være en lovende industri, voksede hurtigt og gjorde det nødvendigt at åbne en større produktionsfacilitet i Kartal i 1958. Med fortsat vækst fik mærket sit nuværende navn, VitrA, valgt af medarbejderne, i 1966. I 1977 blev en ny fabrik opført i Bozüyük, Bilecik, med den nyeste teknologi. I slutningen af 80’erne blev en armaturfabrik taget i brug, og i 90’erne fulgte en keramiske flisefabrik, hvilket gjorde Bozüyük til VitrAs primære produktionscampus.
Processen, der bragte VitrA til sin nuværende ledende position, begyndte med de første eksportaktiviteter til Tyskland i 1983. Til at starte med producerede VitrA for store globale virksomheder, men virksomheden begyndte også at udvide sit produktsortiment og oprettede sine første aktiviteter i udlandet. 2000'erne blev et vendepunkt for brandingstrategien. Ved at redefinere badeværelsets verden som "rationel, æstetisk og samtidig følsom" introducerede VitrA et helt nyt koncept til badeværelseskulturen. Ved at kombinere komfort og teknologi omdannede virksomheden badeværelser til egentlige opholdsrum. Med kapacitet til at udvikle og producere alle nødvendige produkter til badeværelset sikrede VitrA sin position i industrien gennem prioritering af forskning og udvikling (R&D) samt samarbejde med førende internationale designere.
Som led i strategien om at blive et globalt brand fortsatte VitrA sin vækst ved at udvide porteføljen med globale giganter. I 2006 opkøbte VitrA Engers Keramik, en berømt keramisk virksomhed fra det tyske marked, hvilket markerede det første udenlandske opkøb af en tyrkisk keramikvirksomhed. I 2007 overtog VitrA majoriteten af fliseafdelingen hos Villeroy & Boch AG, verdens mest anerkendte og velkendte keramikmærke, og i 2008 opkøbte VitrA Burgbad, en af Europas førende producenter af luksuriøse badeværelsesmøbler. I dag henter VitrA cirka tre fjerdedele af sin omsætning fra udenlandske markeder og kan prale af utallige resultater, der er blevet hædret med internationale designpriser. VitrA er nu et globalt brand, anerkendt af verdenskendte designere og arkitekter.